Dover Castle - Reisverslag uit Dover, Verenigd Koninkrijk van Manon Stevens - WaarBenJij.nu Dover Castle - Reisverslag uit Dover, Verenigd Koninkrijk van Manon Stevens - WaarBenJij.nu

Dover Castle

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

04 Februari 2013 | Verenigd Koninkrijk, Dover

Om 8uur gaat de wekker. Opstaan, douchen, aankleden, eten, lunch klaarmaken, inpakken. Om 9:10 staat Nathalie al aan de deur, Rachael komt aanlopen, Lena is ook klaar en de rest van de meiden staat ook al klaar op straat. We gaan naar Dover, eindelijk. Vandaag sneeuwt het niet, dus geen reden om het weer te cancelen. We lopen met zijn allen naar de busstop, waar de bus komt aanrijden. Een echte luxe bus, nog luxer dan die waarmee we naar Spanje op vakantie gingen.. Dat liet me wel weer even denken aan die goede oude vakanties met zijn allen!

Grote verschil: Dover, niet de Costa Brava. Niet warm, maar koud. En winderig. Heeeeeel erg winderig. Maar wel heel mooi! Het was hooguit een halfuurtje rijden.. En we stapten uit de bus en het was best koud, dus ik was blij dat ik mijn mooie en warme Kent Hoodie aan had gedaan. :) Het was half 10 en we hadden tot kwart over 2 de tijd om rond te neuzen. Dus we besloten om naar boven te lopen, richting de kasteelpoort.

Het kasteel was zo groot en mooi! Het was helemaal boven op een berg, dus we hadden een prachtig uitzicht over het land en de zee. Ik ben samen met Sarah en Rachael het kasteel ingegaan, terwijl de meesten eerst naar de geheime tunnels van de WOII gingen. Dus, het was vrij rustig en we konden op ons gemak het hele kasteel bekijken. Na eerst wat geleerd te hebben over de geschiedenis van King Henry II en het kasteel, gingen we naar de centrale vertrekken.

Alles was heel erg mooi aangekleed! Alle vertrekken waren ingericht zoals ze vroeger zouden hebben uitgezien. De keuken, het toilet, de slaapvertrekken, de wasruimtes, de opslagruimtes. En er liepen ook mensen rond aan wie je informatie kon vragen en die wat vertelden over de vertrekken. En ze wisten zo veel! Alles scheen heel gekleurd te zijn vroeger en alle verf was gemaakt van verschillende gesteenten en dat scheen nog duurder te zijn geweest dan al het goud.. Ook vertelde een meneer in de ontvangstruimte dat de adel vooral op vlees en wijn leefde en daarom rechtop sliep. Daarom waren de bedden waarschijnlijk ook zo klein. Heel apart allemaal. Helaas was er geen martelruimte te vinden in het kasteel. Waarom helaas? Ja geen idee, maar ik vind die erg fascinerend en griezelig. Ze laten me denken aan de spookverhalen die ons vroeger verteld werden in Kasteel Hoensbroek. Allemaal nostalgie. :)

We zijn de toren opgegaan en daar hebben we mooie foto's kunnen maken in de koude, keiharde wind. Daar ben ik wel lekker uit mijn verschoning gewaaid, tante Ine, hihi, dat had u moeten zien! Onze haren waaiden alle kanten uit! Toen zijn we weer vlug naar beneden gegaan om de tunnels te bezoeken.. We hoopten dat het daar wat warmer zou zijn. En inderdaad. We zijn eerst naar het ondergrondse ziekenhuis geweest. Daar kregen we een audiotour-rondleiding.. Een verhaal over een man die zijn been had bezeerd en bijna aan zijn verwondingen overleed. Via zijn verhaal volgden we zijn weg door het ziekenhuis. Het was er erg vochtig en klein en claustrofobisch. Niet erg gezond, dus. Het was wel heel interessant om te zien hoe de soldaten zich hielden ten tijden van de bombardementen. Heel indrukwekkend. Vooral om je voor te stellen dat mijn opa natuurlijk als Hospic zo'n verhaal vaak in het echt heeft meegemaakt. Dappere opa had ik :)

Daarna zijn we naar een uitkijkpost gelopen om de echte White Cliffs of Dover te zien. En ja hoor! Ik heb ze gezien! Helemaal wit :D Zo mooi! En.. we hebben Frankrijk zien liggen! Nadat we daar even foto's hadden genomen en nog eens uit onze verschoningen waren gewaaid, besloten we om weer (hopelijk) de warme ondergrondse tunnels te bezoeken. Dit keer waren het de geheime tunnels die in de Tweede Wereldoorlog werden gebruikt voor 'Operation Dynamo: Rescue from Dunkirk'. Hier zagen we hoe deze reddingsactie verliep en waar alle regelkamers waren. Het was bijzonder om alles eens vanuit een Brits perspectief te zien, nadat je op de middelbare school alles vanuit Nederlands oogpunt hebt geleerd. Blijkbaar waren alleen de Britten, Fransen en Duitsers in deze operatie betrokken. Nederland en België worden niet echt genoemd met hun legers.. Hadden die er geen? Jawel toch? Of is dit een domme vraag? :P

Whatever.. :P Dus dat was zo ongeveer wat ik heb meegemaakt. Oh, nog een klein grotigheidje :) Ik heb zaterdagavond van Rachael Bertie Bott's Every Flavour Beans gekregen! (Smekkies in alle Smaken van Harry Potter!) Echt alle smaken! De moeder van Rachael heeft ze verzonden in een pakketje voor Rachael. Helemaal uit Indiana, USA! Lief he! En ik heb er heel veel lol mee gehad! Vooral rotte-eierensmaak is BAAAAH!!

Nou.. Dat was mijn weekend, dus!
Bedankt voor het lezen :)
En tot snel!
Heel veel kusjes van Manon! Xx

  • 04 Februari 2013 - 22:13

    Manon Stevens:

    Ik kan geen foto's meer uploaden! Ik ga er morgen wat afhalen, om meer indrukken te kunnen geven. Of ik ga eens zoeken naar de mogelijkheid tot een online foto-album te maken :)

  • 05 Februari 2013 - 12:50

    Denise:

    ieeew rotte eierensmaak :| Zou ik toch niet aandurven, bang dat ik zo'n vieze smaak zou krijgen. En dat terwijl je dan denkt aah die ziet er lekker uit en dan baaaaah :p

    Klinkt wel indrukwekkend. Ben benieuwd naar meer foto's :)

    Vandaag is trouwens je kaart aangekomen :D Mam dacht dat het een verjaardagskaart voor pap was maar ik heb m geclaimd ;)

    xxx

  • 05 Februari 2013 - 18:56

    Ome Paul En Tante Ine:

    Hallo Manon,
    Gelukkig dat het uitstapje naar Dover door is gegaan. Door de vergelijking met "uit je verschoning waaien" kunnen wij ons nu goed voorstellen hoe hard het daar aan de kust gewaaid moet hebben en hoe koud dat zal zijn geweest.
    Vannacht is het al vier weken geleden dat je bent vertrokken. En uit het lezen van al jouw verhalen blijkt dat je goed gewend bent daar "in den vreemde".
    Geniet maar verder !!!
    Liefs van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Dover

Manon

Manon * Film en Televisiewetenschappen * Universiteit Utrecht * Exchange * University of Kent *

Actief sinds 12 Dec. 2012
Verslag gelezen: 530
Totaal aantal bezoekers 12845

Voorgaande reizen:

09 Januari 2013 - 10 April 2013

Canterbury

Landen bezocht: